Waarom duurdere mode items duurzamer zijnZe komen steeds vaker voor: merken. Tegenwoordig zijn er zat populaire merken, waar iedereen mode mee wil mee maken. Niet omdat het nodig is, maar omdat het kan. Althans, dat zou de gedachtegang erachter moeten zijn. Toch blijkt in praktijk dat populaire merken met een hoger prijskaartje niet zomaar ‘in de mode’ zijn. Kledingitems en accessoires van grote merken gaan namelijk veel langer mee dan de goedkopere alternatieven. We zijn dus niet zomaar dol op een bepaald merk. Het esthetiek van een merk beïnvloedt namelijk een kleiner deel van onze koopbeslissing dan we denken. Duurzame productieTegenwoordig is er al een tijdje een beweging omgang omtrent duurzaamheid. Grote bedrijven, fabrieken en zelfs NGO’s kappen te veel bossen af en vervuilen onze natuurlijke CO2. Voornamelijk in de mode industrie wordt dit teveel gedaan. De komst van fast fashion maakt dat de mode industrie de meest klimaat vervuilende industrie is geworden. En, dat op wereldwijde schaal. Om verdere vervuiling tegen te gaan in andere sectoren, en te voorkomen, zijn er de global sustainability goals opgezet door de United Nations. Om dit te handhaven worden organisaties die bijdragen aan de wereldwijde duurzaamheidsdoelen beloond met een award of kenmerk. Deze bijdrage zorgt voor het herstel van de aarde, maar is ook best prijzig. Voor de producent als de consument. Het kost bedrijven namelijk flink meer om duurzaam te produceren, omdat dit nog redelijk onbekend terrein is voor velen. Om de consument niet te laten over betalen, maar toch te kunnen laten bijdragen aan de vergroening van de aarde, wordt er door modemerken gecompenseerd op kwaliteit. Een verhoogde kwaliteit weegt goed op tegen een hoger prijskaartje. Vandaar dat alleen de grotere namen duurzaam produceren. Kwalitatief materiaalgebruikDe duurzame productie is dus één van de redenen waarom bekende merken experimenteren met materialen van hogere kwaliteit. Het voordeel van de consument is naast de bijdrage aan een groene samenleving, dat deze producten langer meegaan. Denk maar eens aan een leren portemonnee heren. Deze gaat echt wel langer mee dan een PU-leerlook of polyester portemonnee. Luxe afwerking/bewerkingDan is er ook de afwerking. Bij duurdere merken krijg je vaker een item met luxe elementen erin of eraan. Zoals, de speciale weving techniek van een Castelijn & Beerens rugzak. Deze vind je niet terug in een Eastpack rugzak van bij de van Haren. Deze afwerking zorgt niet alleen voor een verbeterd esthetiek, maar heeft in sommige gevallen ook een strategisch doel. Wanneer het bijvoorbeeld aankomt op de afwerking van een rugzak, zie je bij luxere merken dat de tas riem vaak van leer is, en een brede en platte vorm heeft. Dit is veel gunstiger voor de drager, omdat dit de druk van de tas meer verlicht dan een parachute en of katoen look tassenband. Universeel gebruikAls allerlaatste: de gebruiksduur. Duurdere mode items komen vaak met handige extra’s die het product meerdere functionaliteiten meegeeft. Dit zie je tegenwoordig vaak terug in tassen dames categorie. Veel tas modellen hebben een uitneembaar binnenvak, dat de inhoud van de tas vergroot. Het uitneembare vak kan daarnaast lost gebruikt worden als pouch of toilettas. Een verstelbare tas riem geeft een tas ook meerdere gebruiken. Je kan de tas dan de keuze maken of je de tas als schoudertas of handtas gebruikt. Goedkoop hoeft niet altijd duurkoop te zijn, maar een duurdere aanschaf brengt wel altijd additionele voordelen met zich mee. |