Informe Toit
Image default
Management

Business organisation and management

Traditionele opvatting van management

Er bestaan verschillende opvattingen over de term “management”. Traditioneel,

de term “management” (soms aangeduid als “organisatorisch

management” of “bedrijfsmanagement”) betrekking op de activiteiten

die betrokken zijn bij de vier algemene functies die hieronder worden opgesomd.

 

1) Planning, met inbegrip van het bepalen van doelen, doelstellingen, methoden, middelen die nodig zijn

om de methoden uit te voeren, verantwoordelijkheden en data voor de voltooiing van de taken. Voorbeelden

van planning zijn strategische planning, bedrijfsplanning, projectplanning, personeelsplanning

planning, reclame en promotie planning.

 

2) Het organiseren van middelen om de doelstellingen op een optimale manier te bereiken. Voorbeelden

zijn het organiseren van nieuwe afdelingen, human resources, kantoor- en bestandssystemen en

reorganiseren van bedrijven.

 

3) Leiding geven, inclusief richting geven aan de organisatie, groepen en individuen

en ook mensen beïnvloeden om die richting te volgen. Voorbeelden zijn het vaststellen van

strategische richting (visie, waarden, missie en / of doelstellingen) en het bepleiten van

methoden van organisatorisch prestatiemanagement om die richting te volgen.

 

4) Controlling, of coördineren, met inbegrip van de systemen, processen en structuren van de organisatie

en structuren om effectief en efficiënt doelen en doelstellingen te bereiken.

Dit omvat het voortdurend verzamelen van feedback, en het controleren en aanpassen

van systemen, processen en structuren. Voorbeelden zijn het gebruik van financiële

controles, beleid en procedures, prestatiemanagementprocessen en maatregelen

om risico’s te vermijden.

 

Gemeenschappelijke termen, niveaus en rollen in management

Het helpt om bekend te zijn met deze informatie over management omdat, zelfs

onder ervaren managers, zijn er verschillende interpretaties. Wat het belangrijkste is

belangrijk is dat u uw eigen interpretaties bedenkt en ze kunt uitleggen

aan anderen met wie u werkt. Zie

Gebruikelijke termen en rollen in management

 

Verschillende opvattingen over management

Een andere opvatting is dat “management” dingen gedaan krijgen door

anderen. Nog een andere opvatting, heel anders dan de traditionele opvatting, stelt dat

de taak van het management is de inspanningen van de werknemers te ondersteunen om volledig productieve

leden van de organisaties en burgers van de gemeenschap te zijn.

 

Voor de meeste werknemers betekent de term “management” waarschijnlijk de groep

mensen (leidinggevenden en andere managers) die primair verantwoordelijk zijn voor

het nemen van beslissingen in de organisatie. In een non-profit organisatie kan de term “management”

verwijzen naar alle of een deel van de activiteiten van de Raad van Bestuur, uitvoerend

directeur en/of programmadirecteuren.

 

Sommige schrijvers, leraren en mensen uit de praktijk beweren dat de bovenstaande opvatting nogal

achterhaald is en dat management zich meer moet richten op leiderschapsvaardigheden, b.v,

het vaststellen van visie en doelstellingen, het communiceren van de visie en doelstellingen, en het leiden

anderen om ze te verwezenlijken. Zij beweren ook dat leiderschap meer faciliterend moet zijn,

participatief en bekrachtigend moet zijn in de manier waarop visies en doelstellingen worden vastgesteld en uitgevoerd

uitgevoerd. Sommige mensen beweren dat dit niet echt een verandering in de managementfuncties is,

maar dat het eerder gaat om het opnieuw benadrukken van bepaalde aspecten van management.

 

Is leiding geven anders dan managen?

Er lijkt een toenemend aantal opvattingen te zijn dat leiden anders is

dan managen. Zij leggen dat perspectief uit met zinnen als “Leiders

doen de juiste dingen, en managers doen de dingen goed” of “Leiders leiden

mensen en managers beheren middelen”. Zie de zienswijze dat leiden anders is dan managen. Er zijn anderen die het niet eens zijn met

deze zienswijze en zijn het eens met een meer traditionele zienswijze zoals hierboven opgenomen. Zie ook

Mening dat het scheiden van “Leiden” en “Managen” Destructief kan zijn.

 

 

 

 

business management 

vacatures

auto verkopen

 

 

https://www.newbusinessmanagement.com/