Het is bijna sinterklaas en dat betekent dat de webshops genoeg reclame moeten maken om de producten onder de aandacht te brengen bij de consumenten. Adwords is een variant waarbij bedrijven reclame kunnen maken op de Google-websites. Het zijn advertenties die getoond worden aan de bezoekers van de websites op basis van de zoekwoorden die ingetypt zijn. Voor Google zijn de Adwords de groote bron van inkomen. In 2012 verdiende Google aan deze manier van reclame maken 39,5 miljard euro. Het adwords beheer wordt geregeld via de Google Adsense. Zodra een bedrijf gebruik maakt van deze vorm van adverteren dan wordt er een cpc gehanteerd. Dit is een cost-per-clicksysteem. De adverteerder moet dan pas geld betalen zodra er geklikt wordt op zijn advertentie. De hoogte van dit bedrag hangt volledig af van de klikhoeveelheid en de effectiviteit van de advertentie. Dit draagt mede bij aan de online vindbaarheid binnen de zoekmachines en op websites die aangesloten zijn bij Google. Wat de precieze kosten zijn voor een klik, worden bepaald aan de hand van een veiling. Dit is geen veiling zoals op de bloemenveiling in Zuid Holland, maar als iemand een zoekopdracht heeft ingevoerd dan wordt er op de achtergrond in het systeem een veiling uitgevoerd. Tijdens deze veiling worden de advertenties en de bijbehorende zoekwoorden gecontroleerd of deze overeenkomen met de zoekopdracht. Op basis van deze overeenkomst wordt de advertentiepositie bepaald en de kwaliteitsscore van het bod berekend. Het is echter niet per definitie zo dat het hoogste bod de hoogte positie binnen de zoekmachines krijgt. De kwaliteitsscore wordt namelijk berekend op relevantie van de advertentie en de relevantie naar aanleiding van de zoekopdracht. Ook wordt er bekeken hoeveel mensen er op de advertentie geklikt hebben en hoe de beleving is op de landingspagina na het klikken op de advertentie. Als alle bovenstaande gegevens gecombineerd worden, dan kan er een definitieve berekening gemaakt worden. |
http://www.economy.nl/ |