Alles over infographics

Een infographic wordt steeds vaker gebruikt in de communicatie van bedrijven, stichtingen en overheden. Door middel van een infographic wordt informatie op een efficiënte manier overgedragen op het publiek. Er zitten nog meer voordelen aan een infographic.

Wat is een infographic?

Een infographic is een zeer volmaakt en handig marketingmiddel. Met één illustratie kun je veel vertellen en ook veel informatie beeldend maken. Daarnaast heeft het lezende publiek de mogelijkheid om de infographic te delen op Social Media. Vandaar wordt het publiek nog groter. Kijk maar eens op Pinterest of Instagram, op deze kanalen zie je zeer veel infographics voorbij komen.

Een infographic is een informatieve illustratie waarin tekst en beeld gemixt worden. Informatie wordt hierdoor op een visuele wijze weergegeven. Een infographic wordt meestal opgemaakt door een grafisch vormgever. Er zijn ook verschillende gratis programma’s om een beperkte infographic zelf te maken.

De voordelen van een infographic

En nu de vraag: Waarom zou ik een dure infographic laten maken? Ten eerste, infographics kunnen al tegen een zeer scherp tarief opgemaakt worden. Daarnaast zitten er vele pluspunten aan het opmaken van een infographic.

Info blijft hangen

Een van de grootste pluspunten is dat een infographic duidelijker overkomt op het publiek en beter blijft hangen. Uit verschillende onderzoeken blijkt namelijk dat we voor 80% onthouden wat we gezien hebben. Daar tegenover staat dat we maar 20% onthouden van de dingen die we gelezen hebben.

Compact en volledig

Een infographic is zeer compact maar er kan wel veel info toegevoegd worden. De zender wordt in principe gedwongen om de informatie helder en kort te formuleren. Vandaar is het mogelijk om veel tekst en cijfers te verwerken in een infographic. Door bv. grafieken te gebruiken wordt informatie op een heldere en compacte wijze weergegeven.

 

Begrijpelijk

De infographic blijft niet alleen bruikbaar in ons geheugen hangen, de afbeelding wordt ook zeer snel begrepen. Een infographic wordt door het visuele aspect veel sneller begrepen dan een alinea aan tekst. Ook wordt de info door diverse niveaus en leeftijden in één keer begrepen, vanwege de duidelijk, het ordelijke karakter en de herkenbare beelden.

Attentiewaarde

(Bron: “Eyetracking the News” (2007)

De spanningsboog van je publiek is vandaag de dag vastgesteld op 8 seconden. dat is een vrij korte spanningsboog, vooral wanneer je wat informatie wilt vertellen. Het publiek voelt zich  sneller aangetrokken tot de infographic dan tot gangbare tekst. De attentiewaarde van een infographic is vele malen hoger dan van een normale tekst. Het publiek is veel sneller geneigd de tekst te lezen in de infographic, zeker 87% van de mensen doet dit. Terwijl men bij een gangbare tekst in 41% maar de complete tekst leest.

 

Creativiteit

Ook kun je veel creativiteit kwijt in een infographic. Geen langgerekte, saaie teksten maar een veelkleurig, visueel geheel. Flitsende beeldende kenmerken die direct opvallen en duidelijk zijn.

Een infographic kun je vormen naar de huisstijl van je bedrijf. Zo is het misschien om je bedrijfskleuren door te voeren in de infographic en om eventueel het logo toe te voegen. Wanneer de infographic op Social Media veel gedeeld wordt, ziet men direct bij welk onderneming de infographic vandaag komt. En dat zorgt weer voor extra naamsbekendheid.

 

Geschreven door: Goedkoopste infographics

Alles over infographics